במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים

במשרד התחבורה נבחנת האפשרות לשנות את תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, כדי להקים תחנת רכבת הצמודה למטה המוסד, כפי שמבקש הארגון • השינוי עלול ליצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים בתוכניות המטרו • משרד רה"מ: "אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת"

ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

שירות רכבתי למטה המוסד או ל-18 אלף יחידות דיור מתוכננות? במוסד מבקשים תחנת רכבת צמודה למטה, ובמשרד התחבורה בוחנים את שינוי תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, להקמת תחנה משולבת סמוכה, כך נודע לגלובס.

ראיון | "זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו
ראיון | מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע" 

בפגישות שקיימו בכירים במוסד עם משרד התחבורה, הפצירו בארגון להקים תחנת רכבת בסמיכות למטה הארגון שבגלילות לנוחות העובדים, וכן כדי לסייע במאמצי הגיוס אליו, אלא שמהלך דומה כבר נבחן לפני שנים ונפסל מטעמים מקצועיים. בנוסף, תחנת רכבת כבר מתוכננת במרחב ולא הרחק משם, במתחם גלילות-דרום, היכן שיוקם האב תחבורתי ובו תחנות של קווי המטרו המתוכננים M1 ו-M3.

לגלובס נודע כי מחר תתקיים פגישה של בכירים בחברת רכבת ישראל ובנת"ע, שייפגשו עם בכירי המוסד ויציגו את המשמעויות של הזזת ההאב התחבורתי; זאת, מאחר שתוכניות המטרו כבר אושרו על־ידי מוסדות התכנון והממשלה, שעל בסיסן מקדם הוותמ"ל תוכנית ענק להקמת 18 אלף יחידות דיור בדרום גלילות.

במסגרת הפגישות המתנהלות בתקופה האחרונה בין בכירים במוסד לבכירים במשרד התחבורה ובחברות הממשלתיות, התבקש הדרג המקצועי לקיים בחינה של הזזת ההאב התחבורתי, אף שאין בה כל היגיון תפעולי.

בקשה דומה עלתה כבר לפני שנים מטעם המוסד וכן מטעם עיריית רמת השרון, שמעוניינת בהקמת אזור תעסוקה סמוך, אך כאמור, היא נבחנה ונפסלה.

הזזת ההאב התחבורתי תיצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים

גורמי המקצוע במשרד התחבורה פיתחו מודל שעל בסיסו יש לקבוע אם יש הצדקה להקמת תחנת רכבת או לא; זאת, לאחר שבמהלך השנים הוקמו תחנות "פוליטיות", שגרמו לרכבת לעצור באופן תכוף ולספק שירות ירוד לנוסעים. הדוגמה המפורסמת ביותר היא של תחנת דימונה, שהוקמה במרחק רב מהעיר וכמעט לא נוסעים בה אנשים, אך ישנן דוגמאות רבות לבזבוז כספי ציבור שהוביל לשירות רכבתי ירוד.

במסגרת התוכניות האסטרטגיות, נבחרה בכלל תחנה אחרת: בעוד שבמוסד מבקשים תחנה בגלילות-צפון, היא מרוחקת רק מעט מתחנת הרצליה הפופולרית. לצורך הקמתה, יש לשנות את התוכנית התפעולית של הרכבת, אשר מוגבלת במסילות, מה שיביא לכך שב-15 השנים הקרובות, התדירות לא תוכל לעלות על רכבת אחת בשעה - שבין כה וכה לא תוכל לספק שירות יעיל. הביקושים הצפויים יהיו נמוכים, זאת עד להכפלת מסילות החוף ולהוספת מסילות בציר איילון, אלא אם יוותרו על תחנות אחרות ויתנו שירות מועדף לתחנה בקרבת מטה המוסד.

במהלך הבדיקות המקצועיות המבוצעות במשרד התחבורה ובחברות הממשלתיות הכפופות לו, נבדקות ההשלכות של הזזת המתחם התחבורתי, והדבר נראה לא סביר מבחינה מקצועית: זאת, משום שההאב התחבורתי המתוכנן יכלול גישה ארצית ומטרופולינית, באמצעות קווי מטרו שתכנונם הסתיים ואושר, וכן בעקבות קידום תוכנית הענק להקמת 18 יחידות דיור בקרבת המתחם; כל זאת, כשהתחנה המוצעת בחלקו הצפוני של גלילות - מרוחקת גם ככה ממטה המוסד. מעבר לצורך לאשר מחדש תוכניות, הליך שיארוך שנים, מהלך כזה ישפיע על מרבית תוכנית המטרו המקודמת, שביצועה אמור להתחיל במהלך השנה הבאה.

משרד רה"מ נמסר בשם המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים כי "בניגוד לנטען, אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת, התחנות יישארו על פי תכנון משרד התחבורה.
אכן מתקיימים דיונים בין הארגון למשרד התחבורה ורכבת ישראל על מנת לדון בכלל המשמעויות הרלוונטיות בנושא".

ממשרד התחבורה נמסר כי "המשרד, באמצעות רכבת ישראל, מקדם את תוכניות הקמת רשת מסילות הברזל כמתוכנן בתוכניות המקוריות. יצוין כי משרדנו מקיים דיונים מקצועיים עם כלל הגורמים הרלוונטיים בבחינת הנושא המדובר, במטרה להטיב עם ציבור הנוסעים ולשפר את החיבוריות והקישוריות ברחבי הארץ".