גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר
יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

"אין שום סיכוי שמשלמים בונוסים לעובדי התעשייה האווירית בלי תשלום הדיבידנד שהחברה חייבת למדינה", כך אמר גורם במשרד האוצר לגלובס, בתגובה לבקשת תע"א מהמדינה לניתוק המענקים מהדיבידנד.

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע
בלעדי | קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע
בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

היום (ג') מתוכננת פגישה בין הצדדים, בהשתתפות השר הממונה על רשות החברות הממשלתיות, דודי אמסלם, מ"מ מנהל הרשות, יעקב (ינקי) קווינט, הממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין, מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, ויו"ר ועד העובדים, יאיר כץ. בדיון מתכוונת תע"א לפנות לרשות החברות הממשלתיות באופן רשמי, בבקשה נוספת להפחתת הדיבידנד למדינה.

ברשות החברות מעוניינים לרקום עסקת חבילה שתביא סוף למספר סכסוכים פתוחים. במצב הנוכחי, הדיבידנד והבונוסים הם קלפי מיקוח בידי התעשייה האווירית והמדינה, על סוגיה שלישית: האשמות הממונה על השכר באוצר על חריגות שכר בתע"א. באוצר מלינים על כך שעובדים זכו לדירוגי שכר גבוהים, שאינם תואמים את תפקידיהם. עיקר המחלוקת היא מה לעשות עם אותם עובדים מכאן והלאה, כאשר בוועד תע"א דורשים שהם ימשיכו לזכות לתוספות שכר הניתנות לכלל העובדים.

 

המו"מ צפוי להיות קשה, והפתרון עדיין רחוק, אבל מסתמן כי הפשרה שתעמוד על הפרק תכלול הנחה מסוימת בדיבידנד, שתיועד לצורכי מו"פ בלבד, ואולי אף תוכר כקיזוז חובות של המדינה כלפי החברה. העברת הדיבידנד תאפשר את שחרור המענקים שלהם מצפים העובדים. אבל כל זה כפוף למציאת מתווה מוסכם לעובדים עם חריגות השכר, במה שנחשב עדיין לסלע המחלוקת המרכזי בין האוצר לחברה.

מתחייבת להשקיע במו"פ

התעשייה האווירית סיימה את 2023 בשיא: הכנסותיה הסתכמו בכ־5.33 מיליארד דולר, גידול של כ־7% ביחס לשנה הקודמת. הדיבידנד נובע מהרווח הנקי, וזה זינק לכ-318 מיליון דולר (כ-6% מהמכירות, השווים ל־1.15 מיליארד שקל), לעומת כ־213 מיליון דולר אשתקד (כ־750 מיליון שקל). תע"א אמורה להפריש למדינה 50% מהרווח הנקי, קרי כ־159 מיליון דולר. זאת, כאשר יו"ר ועד העובדים, יאיר כץ, מעוניין לחלק לעובדים כ־100 מיליון שקל - מה שמותיר להנהלת החברה כ־132.4 מיליון דולר.

את ההפרש בין מה שתידרש החברה להפריש למדינה כדיבידנד ובין אותם 50% מיועדים, מתחייבים בחברה להשקיע במחקר ופיתוח. אין ספק כי החברות הביטחוניות הממשלתיות, התעשייה האווירית, רפאל ותומר, הוכיחו את עצמן היטב בתקופת מלחמת חרבות ברזל. מאידך, בשל השפעות המלחמה, המדינה זקוקה לכל דיבידנד אפשרי עבור התקציב, ומתן הנחה לתע"א ייצור תקדים שאותו עשויות לנצל כלל החברות הביטחוניות הממשלתיות, שרווחיהן צפויים להמשיך לשבור שיאים בשנים הקרובות.

סוגיה נוספת שנובעת מהדיבידנד היא אותם המענקים בסך 100 מיליון שקל שמעוניין לחלק יו"ר ועד העובדים כץ, בתיאום עם המנכ"ל לוי. לצורך ההשוואה, בשנה שעברה חולקו לכ־15 אלף עובדי התעשייה האווירית מענקים בסך 61 מיליון שקל, לצד דיבידנד על סך כ־100.9 מיליון דולר. כבר בשנה שעברה סוכמו המענקים בהתאם להנחיית רשות החברות, שלפיה מענק לעובדים תלוי במתן דיבידנד למדינה.

עם זאת, כעת עומד על הפרק השינוי שמעוניינת להכניס התעשייה האווירית לדיבידנד חסר התקדים למדינה, שבתורו גם מעכב את מתן המענקים לעובדים. מי שנחשב לדמות בעלת קשרים מצוינים במפלגת הליכוד הוא כץ, שכבר פועל בתקופה האחרונה מול גורמים ברשות החברות, ומול השר האמון אמסלם, במטרה לנתק את התלות של המענקים בדיבידנד.

פגיעה בעסקאות חיצוניות

נושא לא פחות חשוב למדינה שיעלה על הפרק באותה ישיבה דרמטית ביום שלישי הוא כאמור סכסוך העבודה בעקבות האשמות הממונה על השכר במשרד האוצר לחריגות שכר בחברה. החששות של המדינה אינן נובעות מעצם סכסוך העבודה, או מפגיעה בשרשראות הייצור למלחמת חרבות ברזל, משום שיו"ר ועד העובדים כץ שב והצהיר כי ידאג שסכסוך העבודה יפגע אך ורק בעסקאות חיצוניות.

מבין שלל העסקאות החיצוניות בולטת יותר מכולן מכירת מערכת חץ 3 לגרמניה תמורת 3.5 מיליארד דולר. האספקות אומנם נפרסות עד 2030, אך את המערכת הראשונה אמורים בתעשייה האווירית לספק כבר בשנה הבאה. זהו אינו מועד שבברלין ישושו להסכים לדחייתו, שהרי הרכישה הזו נובעת ממלחמת רוסיה־אוקראינה - והמטרה היא להגן על שמי גרמניה ושכנותיה כאחד.

עסקה נוספת שעשויה להיות מושפעת היא מכירת מערכות הגנה אווירית מדגם ברק MX לאזרבייג'ן, במסגרת הסכם בסך 1.2 מיליארד דולר שנחתם בנובמבר. זהו הסכם מסקרן במיוחד, בגלל שהאזרבייג'נים ככל הנראה מייעדים את המערכת הזו גם למענם, במידת הצורך, מול האיום מצד השכנה מדרום - איראן.

הסיבה שבגינה העמידה במועדי האספקה בעסקאות דוגמת חץ 3 לגרמניה או ברק MX לאזרבייג'ן נמצאת בסכנה, היא תהליך שמתנהל מאז 2019 בין עובדי תע"א לבין הממונה על השכר במשרד האוצר, שמאשים אותם, כאמור, בחריגות שכר לאלפי עובדים. באוצר באים בטענות, בין השאר, על קידום עובדים ממחלקות שונות ותפקידים שונים לדרגות 46-45, שמקבילות לסמנכ"לים ומנכ"לים.

שני הצדדים מעוניינים להגיע למודל שכר חדש שיסיים תקופה של פתרונות זמניים, אבל מנגד, כל צד מתבצר בעמדתו בנוגע לפתרון הביניים הנדרש. בתעשייה האווירית נוצרה כיום סיטואציה חריגה שבה יש הסכמות נרחבות בין הנהלת החברה לבין ועד העובדים. שני הצדדים מעוניינים ליצור מודל שכר שיאפשר לחברה לשמר את העובדים האיכותיים מול הפיתויים מבחוץ.

עוד כתבות

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: Reuters, Yousef Masoud / SOPA

ה-WSJ חושף את התכתובות של סינוואר. מה הוא חושב על מצבה של ישראל?

תכתובת של סינוואר עם פלסטינים ועם מתווכים מלמדת כי הוא בטוח שיכולת העמידה של חמאס גדולה מזו של ישראל ● "אלה קורבנות הכרחיים", כתב סינוואר באחת מהודעותיו למנהיגי חמאס בדוחא על האבידות האזרחיות בצד הפלסטיני

מטוס של חברת אל על / צילום: יחצ אל על

לאחר שהעלתה מחירים והגדילה את הרווחים: אל על תרכוש מטוסים במיליארדי דולרים

אל על תרכוש את עד 30 מטוסים של בואינג מדגם 737 מקס, שהיו מעורבים בשתי תאונות קטלניות לאחר השקתם בשנת 2018 ● גורמים בענף התעופה מדגישים כי הבטיחות הוחמרה משמעותית ואל על הקפידה על קבלת כל האישורים הנדרשים

דיפאל S05 של חברת הרכב הסינית שנגאן / צילום: יח''צ

בקרוב: תחרות חדשה לסינית הפופולרית בישראל

שנגאן, קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין, מנהלת מגעים לחתימה על הסכם יבוא למותג "הפרימיום הנגיש" שלה - DEEPAL עם היבואנית מכשירי תנועה ● מטרת החברה: לייצא לעולם יותר מ־750 אלף כלי רכב בשנה החל מ־2024 ● וכמה יעלה הרכב שמנסה להתחרות בדגמים של BYD ו-XPENG

אפל צפויה להכריז על כניסה לתחום ה-AI / צילום: צילום מסך מאתר אפל

תעדוף התראות ויצירת תמונות מקוריות: אפל חושפת מערכת בינה מלאכותית חדשה

אפל הכריזה על Apple Intelligence - מערך בינה מלאכותית "אישית", שישולב החל מאייפון פרו 15, ובמחשבי מק שיש להם מעבד M1 לפחות ● בין היכולות החדשות שהציגה אפל היו כתיבת טקסטים, יצירת תמונות או אימוג'ים בעזרת טקסט, מענה חכם להודעות ועוד ● למרות הכל, בוול סטריט התאכזבו - ומניית החברה נחלשת

נשיא אינדונזיה הנבחר, פרבואו סוביאנטו / צילום: ap, Vincent Thian

המדינה המפתיעה שהציעה לשמש ככוח פיקוח שלום בעזה והאינטרס הישראלי

נשיא אינדונזיה החדש, המדינה המוסלמית המאוכלסת ביותר, הכריז שהוא מוכן לתרום כוחות שישמרו על הפסקת אש ברצועה ● האם נרקמת נורמליזציה בין המדינות, ומי תרוויח מהמהלך?

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

מטען התפוצץ כשהלוחמים נכנסו לבניין, ארבעה נהרגו: התקרית הקשה ברפיח

מפקד פלוגה ומספר לוחמים נוספים נכנסו למבנה בן 3 קומות לפי נוהל מוסדר • בכניסה למבנה התפוצץ מטען, שניים נהרגו ושלושה לוחמים נוספים נלכדו מתחת להריסות • הבית שייך לפעיל חמאס שהיה מעורב בחטיפת שליט אחרי האירוע הכוחות איתרו פיר במקום, שכלל הנראה התחבר למנהרה

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

63 בעד, 57 נגד: הח"כים אישרו את המשך קידום חקיקת הפטור מגיוס

הח"כים אישרו את המשך חקיקת הפטור מגיוס מהכנסת הקודמת שמקדם נתניהו • שר הביטחון גלנט והאופוזיציה התנגדו להצעה • יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "אחד מרגעי החרפה הבזויים ביותר של כנסת ישראל אי פעם" • חה"כ ליברמן: "ממשלת ישראל עשתה צעד נוסף בדרך לחוק השתמטות שמהווה פגיעה קשה בחיילי צה"ל - והכול לשם הישרדות פוליטית"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

המסחר בוול סטריט ננעל במגמה חיובית; אפל איבדה 1.9% לאחר ההכרזה על Apple Intelligence

דאו ג'ונס טיפס ב-0.2%, נאסד"ק הוסיף 0.4% ו-S&P 500 עלה ב-0.3% ● אפל סיימה את יום המסחר בירידות, אחרי שבוול סטריט לא התלהבו מההכרזות שלה בנושא שילוב בינה מלאכותית במוצריה●  נעילה אדומה באירופה אחרי הבחירות לפרלמנט; מדד קאק הצרפתי צלל בכ-1.6% ● ברביעי: החלטת הריבית של הפד

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההתנהלות מעידה: מירי רגב נערכה לאפשרות של חקירה פלילית

על אף ששרת התחבורה האשימה את רביב דרוקר בשקרים, התנהלותה מעידה שהיא דווקא נערכה לאפשרות שתיפתח נגדה חקירה: כך היא שכרה את שירותיו של עו"ד עמית חדד, ומשרד התחבורה הזמין בהנחייתה בדיקת האזנות בטלפונים שבלשכתה והחל לקדם פגישות עם רשויות "לבנות"

מפעל מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

עלייתה ונפילתה של מניית מיטרוניקס, והחיים בקיבוץ שבו כל חבר איבד 13 מיליון שקלים "על הנייר"

מיטרוניקס, יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה, חווה בשנתיים האחרונות טלטלות בעסקיה, אשר הובילו לקריסת המניה בכ־80% מהשיא ולמחיקת מיליארדי שקלים מהשווי ● מי שנאלצו לראות את עושרם מתכווץ הם חברי קיבוץ יזרעאל, שמחזיקים ב־56% מהחברה ● עם זאת, טוען יו"ר הדירקטוריון, "הקיבוץ חזר להתעסק בשלו. היום הדבר המרכזי שמעניין אותו זאת הכנה לטקס שבועות"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פתיחת החקירה בעקבות התחקיר על מירי רגב: מהו החשד ומה יקרה עכשיו?

הבוקר פתחה המשטרה, באישור היועצת המשפטית לממשלה, בחקירה בעקבות תחקיר "המקור" של עיתונאי חדשות 13 רביב דרוקר על התנהלות השרה מירי רגב ואנשיה במשרד התחבורה ● התחקיר עוסק במתן תיעדוף לרשויות בהתאם לצרכיה הפוליטיים של רגב ● מי עשוי להיחקר, מהי גרסתה של רגב, ומה השלב הבא?

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה-Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מייסדי החברה דני רייזנר ודנה מרום. ''כל גוף חקלאי שדיברנו איתו הביע עניין'' / צילום: באדיבות DAY8

החברה שמפיקה חלבון מעלי בננה, ומתכננת לעשות מהפך בשוק התחליפים

"השנה הייתה קטסטרופה לחקלאים, ויש פה מוצר שיכול להניב להם רווחיות מטורפת", אומר דני רייזנר, מנכ"ל Day 8, שמפיקה חלבון אלטרנטיבי מעלי פירות וירקות שנותרים ללא שימוש ● כך הוא מתכוון לשנות את עולם תחליפי הבשר, החלב והביצים ● "זה כסף על הרצפה, ליטרלי" ● פסולת יקרה, פרויקט מיוחד 

עדיטל אלה, מייסדת ומנכ''לית קריאטרה. ''משמרים את המעגליות, בצורה תעשייתית'' / צילום: Ryan Lash

החברה שמייצרת אריחים מעוצבים מפסולת מחצבות: "אין סיבה לשרוף מינרלים ולזהם"

כשעדיטל אלה שתתה צ'אי בהודו, היא הבחינה שכל המקומיים זורקים את הספלים על האדמה כשהם מסיימים: "הבנתי שכך בעצם הם מחזירים אותם למצב הטבעי שלהם, שחרס מקורו באדמה" ● היום היא סוגרת מעגל ומפיקה אריחים משאריות אספלט, בטון וחומרים ממוחזרים שונים ● פסולת יקרה, פרויקט מיוחד 

סטודנטים מ''ישיבה יוניברסיטי'', שנחשב למכון האקדמי של הקהילה היהודית. ''הם מוצפים בפניות'' / צילום: Reuters, Pacific Press

אוניברסיטאות עילית הן כבר לא האופציה המועדפת על יהודים. אלה החלופות

ההפגנות הפרו־פלסטיניות בקמפוסים ברחבי ארה"ב חוללו סערה בקהילה היהודית המקומית, שמשנה עתה את העדפותיה ● כעת, מוסדות צמרת נחשקים דוגמת הרווארד ופרינסטון כבר לא מושכים את הצעירים, אלא דווקא מידת הביטחון והמאבק באנטישמיות ● במקביל, יש גם כאלה ששוקלים את האוניברסיטאות בישראל

גילי שגיא, מנהל רפת מנור בגליל המערבי. ''עובד עם הגב לקיר''

קולות ירי, פיצוצים, אזעקות וחליבת פרות: כך נראים חיי הרפתנים מאז אוקטובר

בישראל מיוצרים מדי שנה כ־1.5 מיליארד ליטר חלב בקר, אבל מאז פרוץ המלחמה משימת החליבה בצפון ובדרום הפכה הרבה יותר מסובכת ● רפתנים בגליל ובעוטף מספרים לגלובס על הבדידות בשבילי הקיבוצים, הקושי להשיג ידיים עובדות ומה בכל זאת משאיר אותם עם הפרות

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades

מתי הריבית בארה"ב תרד? בהפרש של שש שעות יתפרסמו שני נתונים מכריעים

היום יתפרסמו בארה"ב שני נתוני מאקרו משמעותיים: ראשון יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש מאי, וכמה שעות אחר כך יגיע תורו של יו"ר הפדרל ריזרב לתת הצהרה ● הבנק המרכזי לא צפוי להוריד את הריבית, אבל כן לספק רמזים מתי זה יקרה

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

"תמריץ כלכלי מובהק": האזהרה של רשות שוק ההון לסוכנים ולחברות הביטוח

שבוע וחצי אחרי שהרפורמה השנויה במחלוקת בביטוחי הבריאות נכנסה לתוקף, ברשות שוק ההון ציינו כי הם מזהים מקרים בהם אנשי המקצוע השאירו מבוטחים בפוליסת "השקל הראשון" בעבור תגמול ● "פעולה או אי-פעולה בתיק הביטוחי שהשפעותיהן לא שוקפו נאמנה למבוטח בהתאם לצרכיו בנושא, עלולה לפגוע בו"

מנכ''לית ומייסדת סופרסקה אפרת פרי (משמאל). ''יותר מ–50% מהפירות והירקות בעולם נזרקים לפח'' / צילום: באדיבות סופרסקה

הציפוי האכיל שיאפשר לפירות וירקות להישאר על המדף בסופר גם שבועות

צמצום פסולת, הגדלת היצע המזון במדינות מתפתחות וטעם טוב יותר ● את כל אלה מבטיחה לעשות סופרסקה באמצעות פיתוח שיגרום לפירות וירקות לשרוד הרבה מעבר לתוחלת החיים הטבעית שלהם ● בעוד חצי שנה, אומרים בחברה, כבר נראה אותו בסופר ● פסולת יקרה, פרויקט מיוחד

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

עורכת הדין שהסתבכה בפרשת מס מדוברת והלקחים

רואת חשבון ועורכת דין בכירה, שהייתה שותפה בפירמות ענק, ייעצה לחברת וולט ומצאה את עצמה בחדר החקירות בחשד למעורבות בעבירות מס ● מתי התנהלות של עורך דין או יועץ מס נחשבת לפלילית?